زبان، حقیقت ، منطق
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد
- نویسنده سعید فکری
- استاد راهنما نادر جهانگیری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1374
چکیده
در بخش دوم به عنوان آغاز بحث ، به تعریف زبان، فلسفه، و منطق پرداخته شده است ، تا بدین طریق ضمن ارائه، تعریفی مشخص از موضوع های مورد بحث ، اصول موضوع و ویژگیهای ثانوی، از تعریف متمایز گردند. بخش سوم، به بررسی آراء مندرج در فلسفه های زبان واقع گرا و تجربه گرا، اختصاص یافته است . در اولین وهله اندیشه های ریاضی - منطقی زبان در قالب نظریه،مجموعه ها، و اندیشه های و اصل بیان شده است . سپس ذکر گردیده است که پوزیتویسم منطقی به عنوان مکمل آراء و اصلی می تواند نواقص صوری دیدگاه ریاضی و اصل را حل نماید. در این مرحله با شرح آراء پوزیتویسم، دیدگاههای صوری آنان در ابداع زبان آرمانی که نواقص زبان طبیعی را نداشته باشد، ذکر گردیده است . همچنین نشان داده شده است که تقسیم دوگانه زبان بنیان عقلی و عینی ندارد و گاه در عمل این تقسیم به کار نمی آید. در این مرحله معناشناسی خاص پوزیتویسم در قالب افکار کارناپ ، بیان شده است . اما پوزیتویسم هر چند نواقص صوری گرایی اندیشه های ریاضی و اصل را تا حدی رفع کرد، اما خود در این دیدگاه که زبان طبیعی، فی نفسه، مجموعه ای از جملات بی معنا است که از نحوه زبان حاصل شده اند، دچار پنداری باطل شد. اثبات این خطا و اویتگنشتاین به شایستگی نشان داده است و بدین گونه فلسفه، زبان عرفی، با آراء ویتگنشتاین، آستین، و رایل، معرفی شده است . در این مکتب نیاز به زبان صوری و آرمانی منتفی می شود و زبان طبیعی محل اعتنا قرار می گیرد. اما فیلسوفان زبان عرفی ضمن تاکید بر اهمیت کانونی تجربه گرایی - متاثر از مانع - با این آموزه، پوزیتویسم منطقی که کشف خطا با تجزیه و تحلیل زبان آغاز می شود، موافق بودند با این حال در این مکتب در باب وجود یا عدم تفکیک زبانی وفاق عام وجود ندارد. در حالیکه ویتگنشتاین هر گونه تفکیک ، را نفی می کند، آستین و رایل بر وجود "نوعی تفکیک سودمند زبانی" تاکید دارند. بویژه رایل با استفاده از داده های زبانشناختی، به حل برخی معضلات فلسفی پرداخته و با همین دیدگاه دوگرایی دکارتی را به نفع رفتارگرایی رد کرده است . در بخش چهارم، ضمن رد نتایج بخش سوم، دیدگاه تاریخی اسطوره ای زبان طرح شده است که زبان را نه در قالب صوری، قبل در تمامت آن لحاظ می کند. از این رو، وجه تجربی جنبه ای از زبان است و نافی روش استقرار، در عرصه، پژوهش های زبانی با توجه به تعاریف بخش دوم است .
منابع مشابه
رابطهی منطق و زبان از نظر ویتگنشتاین
در این مقاله، میکوشیم تا رابطهی زبان و منطق را از نظر ویتگنشتاین بررسی کنیم. برای این منظور از سه کتاب مهم او یعنی رسالهی منطقی-فلسفی، پژوهشهای فلسفی و در باب یقین استفاده کردهایم. ابتدا این رابطه را در رسالهی منطقی-فلسفی توضیح میدهیم و نتایج آن را برمیشمریم. سپس بعضی از انتقادات واردشده به این تلقی را بررسی میکنیم، از جمله نشان میدهیم که نگاه ذاتگرایانه به زبان از نظر ویتگنشتاین ...
متن کاملنسبت زبان و منطق در فلسفۀ هگل
در این نوشتار به نسبت بین زبان و منطق در فلسفۀ هگل خواهیم پرداخت. در ابتدا بین دو وجه مهم زبان، یعنی وجه نشانهشناسانه و وجه معناشناسانه، تمایز خواهیم نهاد. خواهیم دید زبان از وجه نخست صرفا بر مبنای قواعد دستوری یا به منزلۀ ساختاری از نشانهها لحاظ میشود. اما هنگامی که، به شکل انضمامی، وجه معنایی زبان نیز در تحلیل وارد گردد، با زبان همچون قلمرو عام بازنماییها روبهرو خواهیم شد. از همین لحاظ ا...
متن کاملبررسی و تحلیل زبان و منطق در اندیشة ابونصر فارابی
چکیده شناخت ماهیت و چیستی زبان بهدلیل پیچیدگی و گستردگی آن امری دشوار است و از دیرباز ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده است. فارابی، با اطلاق «علم اللسان» بر همة علوم زبانی، نخستینبار ترتیب علوم زبانی را در یک نظام واحد فراهم کرد. فارابی در بیان جایگاه زبان و منطق میگوید: «جایگاه منطق در ارتباط با عقل چون مرتبه و جایگاه دستور زبان است در ارتباط با زبان». در فصل اول کتاب احصاءالعلوم، به مس...
متن کاملزبان، استعاره، حقیقت (بررسی نقش استعاره در تکوین پساساختارگرایی: با تکیه بر آرای دریدا)
پساساختارگرایان، بهویژه دریدا، با تکیه بر فرآیندها و سازوکارهایی چون تعویق، فاصله، ردّ (trace) و غیریت، به نقد تقابلهای دوگانه و رویکردهای مبتنی بر متافیزیک پرداختهاند. با وجود تأکید پساساختارگرایی بر سازوکارها و رهیافتهای خاصّ خود، با تبیین ژرفساختهای نظریِ پساساختارگرایی (و بهویژه آرای دریدا) میتوان به نقش بنیادین استعاره و کارکردهای استعاری در تکوین مبانی نظریِ آن پیبرد. در این مقاله، ب...
متن کاملپدیداری زبان معماری و شهرسازی اسلامی در بروز حقیقت اثر معماری؛ رویکردی کیهانشناختی و شناختشناختی
رویکردهای کیهانشناختی و شناختشناختی بر این نکته تاکید دارند که زمینه بروز حقیقت یک پدیده در ماهیت معرفتی زبان اثر که بوسیله هنرمند خود را به جلوه می رساند، بروز پیدا می کند. این مفهوم به این نکته اشاره دارد که برپایی اثر معماری اسلامی را عمل تبیین در بروز حقیقت معماری منتسب به صفت اسلامیت یا همان معماری اسلامی می توان دانست. از سویی دیگر، نظام صورت بخش معماری می تواند به مثابه دستگاهی زبانگو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023